השתלת עצם

אחת מההשתלות הפופולריות בישראל היא ללא ספק השתלת עצם, המתבצעת מעל למאה אלף חולים בישראל בשנה. ההשתלה הזו נעשית כיום בשני דרכים די שכיחות, הנחשבות לבטוחות ולבעלות אחוזי סיכוי גבוהים מאוד גם להחלמה וגם להמשך של השתלת שתל חדש ללא כל בעיה. אך לפני שאנו מבצעים הליך שכזה הנחשב גם להליך די כירורגי, מומלץ להכיר את ההליכים השונים ואת התנאים והדרישות מאיתנו, גם בכדי לעבור אותם בשלום וגם בכדי שההליך יצליח במאת האחוזים. על כן במאמר הבא ננסה לעשות קצת סדר בכל הקשור להשתלות עצם שונות.

השתלת עצם – שלבים ראשונים

שלב האבחנה להשתלת עצם נעשה בכמה ממדים, החל מצילומי הדמיה שונים ועד לבדיקה פיזית בכדי לוודא את כמות העצם ואת הצורך בהשתלת עצם. בנוסף לצילומים השונים נתבקש גם לבצע ניקוי שן אצל השיננית, על מנת לאפשר להשתלה להיתקל בכמה שפחות חתיכות אוכל שנתפסו וכמובן לנקות את האבנית באזור הטיפול. עם זאת במקרים של דלקות קיימות, ייתכן והמטופל יצטרך ליטול אנטיביוטיקה כמה ימים לפני הטיפול והנחיות אלו יעשו בצורה פרטנית בהתאם למקרה של כל מטופל. לצד כל אלו כמובן יילקחו המדידות השונות לכמות העצם, למידות השתל במקרים והיא תתבצע כבר באותו היום.

סוגי השתלת עצם

הדרך הראשונה בה מבצעים השתלת שיניים והנחשבת לדי שכיחה נקראת "פתוחה", המתבצעת דרך פתיחת "חלון" בלחי המטופל והרמה של הסינוס שכסופו מחדירים את תחליף העצם בעזרת בלון או בצורה ישירה. דרך זו נחשבת ליותר כירורגית ודורשת זמן החלמה לא קטן, בשל כך ישנו צורך בהמתנה שבין השתלת השן החלופית ועד השתלת העצם והוא נע בין ארבעה עד תשעה חודשים בהתאם לכל מטופל ואופי ההחלמה. האופן השני להשתלת עצם נקרא השתלה "סגורה, והוא נעשה על ידי הרמה של החניכיים המבוקשות ובעזרת מקדח מבצעים חור בו ניתן להשלים ולהחדיר את תחליף העצם. תחליפי העצם יכולים להתבסס על חומר סינטטי כמו קרמיקה או חומר מן הצומח ולחילופין מהמטופל עצמו. כך או כך החומרים הסינטטיים נחשבים לבעלי עמידות גבוהה יותר ולבעלי סיכוי טוב יותר להיקלט.