חיסונים לוירוס הפפילומה בישראל

נגיף הפפילומה נחשב לבין הנגיפים היותר פופולריים בין בני האדם, ישנם הערכות שונות כי קרוב ל80 אחוז מהאוכלוסיה הבוגרת עלולה להידבק בו בצורות כאלו ואחרות. חלק מנתון זה נובע גם כן מכמות הזנים השונה שיש לנגיף הפפילומה, כאשר הוא מונעה מעל למאה זנים אשר מופיעים במקומות ובאזורים שונים. יחד עם זאת הנגיף נחשב קטלני ולא רק לנשים כמו שנהוג לחשוב, אלא גם לגברים. נגיף זה נחשב למוביל בקרב תחלואת הסרטן, כאשר נמצא כמוביל שכיח יותר אצל נשים אשר חלו בסרטן צוואר הרחם. עם זאת החל משנת 2016 נתנים חיסונים ללא מעט שכבות באוכלוסיה, וזאת על מנת לצמצם את אחוזי ההדבקות.

סימנים להדבקות וסיכונים

הדבקה בוירוס הפפילומה נעשית בעיקר במגע של יחסי מין, יחד עם זאת גם פצוע חשוף עלול לגרום להדבקה עם מגע ישיר. אך עיקר אזורי ההדבקה יהיו הפות, אזור פי הטבעת, הפין והפה. במקרה של הדבקה באזורים אלו ברוב הפעמים יופיעו יבלות עור שונות, חלקם עלולות להופיע גם באזורים פנימיים כמו במיתרי הקול או הלוע. נגיף זה נחשב לשכיח כי הוא אכן עלול להופיע אצל 80 אחוז מהאוכלוסיה, אך הסיכונים שעלולים להופיע עם נגיף זה עלולים להיות לא נעימים. על פי לא מעט מחקרים שנעשו סביב נגיף הפפילומה, נמצא כי 99 אחוזים ממקרי סרטן צוואר הרחם נגרם על ידי נגיף הפפילומה ורק בשנת 2015 נרשמו בישראל כ260 נשים אשר חלו בסרטן זה. ובמחקרים נוספים נמצא נמצא קשר ישיר בין סוגי סרטן שונים, כמו סרטן פי הטבעת, סרטן בנרתיק ובמקרים נדירים גם באזור הראש או הצוואר.

מתן חיסונים וסוגים בישראל

מדינת ישראל החלה משנת 2015 במבצע חיסונים החל מגילאי 14 ו15 על מנת לצמצם את האוכלוסייה העתידית, אלו נעשו עד 2020 על ידי גרדסיל 4. סוג זה של חיסון נתן מענה עבור 4 זני הנגיף והם 18, 16, 11, 6 כאשר 18 ו16 מהווים כשליש ממקרי הסרטן בצוואר הרחם. והחל משנת 2020 מעניקה מדינת ישראל חיסונים בעלי עמידות מפני 9 זנים, 31 ,52, 58, 45, 33, 6, 11, 18 ו16. חלק מהזנים החדשים אמורים למנוע התגבשות הליכים סרטניים עם הופעת הנגיף, יחד עם 18 ו 16. מנגד 6 ו11 אחראים על נגיף אשר אחראי על היוצרותן של יבלות יכולות להופיע עם הדבקה בנגיף הפפילומה.  אם ברצונכם לבצע גם כן חיסון כנגד נגיף הפפילומה תוכלו לעשות זאת דרך הפניה מרופא המשפחה או רופא עור, והוא ניתן כיום עד גילאי 26 ונרכשים בצורה עצמאית.