נפש בריאה בגוף בריא

מהי בריאות? לאחרונה ניסיתי כל מיני מוצרי בריאות למשל אומגה שלוש, למשל צמח שנקרא מורינגה, וגם ויטמין די. אני גם עושה הרבה ספורט ועדיין אני לא מרגיש 100%. 

הרבה מהדברים הם פסיכולוגיים, לא סתם אומרים נפש בריאה בגוף בריא. לפי דעתי אם האדם שמח ומאושר ויש לו חיים עם מטרה והוא מרגיש שהוא מתקדם אליה, אז מאליו גם הוא לא יאכל דברים שאינם טובים לו, יטייל, ירקוד, ילך, השמחה הפיזית תוביל לתנועתיות וככה האדם יהיה בריא. 

פעם, בסין, הרופא היה מקבל כסף כשהמטופל שלו היה בריא, כלומר מחוץ לכל דלת השאירו את הכסף לרופא ואם לא השאירו שכר סימן שיש בבית הזה אדם חולה והרופא צריך להיכנס לטפל בו. הגישה הסינית דגלה בתמיכה בתפקידו של הרופא על ידי הבנת יצר האדם והרצון שלו להרוויח כסף כי מה לעשות, ראשית אנו תלויים בזאת לפרנסתנו ושנית קשה לנו להתגבר על תאוותנו לצבור יותר כסף כשיש לנו הזדמנות לכך. 

חס ושלום אינני טוען כי הרופאים בימינו מונעים מבצע כסף אך אין ספק כי השיטה הקיימת הופכת אותם גם לאנשי עסקים בעל כורחם. מה שאני רוצה להגיד בזה הוא שפעם הגישה לרפואה הייתה יותר הוליסטית. המרפא היה מתייחס למכלול הגוף ולא לגוף בחלקים נפרדים כשלכל רופא יש את המומחיות שלו-רופא עיניים, אורטופד וכך הלאה. ניתן לראות זאת למשל ברפואה הסינית שמתייחסת אל גוף האדם כמנגנון פיזי נפשי ואף לשיטתה רוחני והמטפלים בה בודקים את כלל מערכת הגוף של המטופל. הרפואה המערבית בימינו היא מעין התערבות בזק לטפל בבן אדם כאילו זה כלי רכב או מכונה, התערבות מידית לפתרון מידי, בלי לראות את המכלול ובלי להתייחס אליו כאל שלם שכל חלקיו קשורים זה לזה בסופו של דבר.

 למעשה בריאות זה איזון עם הטבע, שכל המערכות בגוף במצב מאוזן, לא יותר מדי קור, לא יותר מדי חום, לא יותר מדי יובש, לא יותר מדי לחות, לא יותר מדי לחץ לא יותר מידי רפיון, איזון. ישנם אנשים שחיים במדינות עניות ממזון פשוט כמו לחם ומים ואנו רואים כי הם  בריאים, שמחים ומחייכים ומכך יכולים להסיק כי לא רק האיכות של המזון שאנו צורכים משפיעה על הבריאות שלנו אלא שהרבה מאוד ממצב בריאותינו מושפע ממצבנו הנפשי. 

את רוב המחלות, אומר הרמב"ם, גדול הרופאים, הרופא יכול לרפא רק על ידי זה שישמח את החולה. יש כיום תעשיית בריאות, החל מהרפואה המודרנית, תעשיית מוצרי מזון הבריאות כמו מזון "על", תעשיית הכושר, המיינדפולנס וכו', כולם צריכים להתפרנס איכשהו. אבל המפתח האמיתי לבריאות, הוא שמחה, ושמחה יכולה להיות כאשר החיים מלאים, עם חברים ועם מטרה שמתקדמים אליה.